Baphomet

Baphomet

Postprzez janusz » 19 lut 2012, o 17:10

Baphomet, Bafomet – antychrześcijańskie bóstwo, któremu cześć rzekomo oddawać mieli Templariusze w baphomeriach.

Obrazek

Bafomet po raz pierwszy został opisany w 1854 r. przez Eliphasa Léviego, XIX-wiecznego okultystę w książce „Dogme et Rituel de la Haute Magie”. Levi przedstawił go jako kozła z wielkimi rogami, z kobiecymi piersiami, z koźlimi, zakończonymi racicami nogami oraz ze skrzydłami, siedzącego na ujarzmionym globie. Symbolizuje, najogólniej rzecz mówiąc, połączenie przeciwieństw (coincidentia oppositorum).

Eliphas Levi, francuski okultysta (prawdziwe imię Alphonse Louis Constant, wyuczony w Kabale przez Jezuitów) który stworzył słynne przedstawienie Baphometa twierdził że wziął jego imię z kabalistycznego kodowania:

“Imię Baphometa Templariuszy (Baphomet) które powinno wymawiać się tak jak w kabale do tyłu, skomponowane jest z trzech skrótów: Tem. ohp. AB., Templi omnium hominum pacts abbas, “Ojciec świątyni pokoju wszystkich ludzi”.


Arkon Daraul, autor i nauczyciel tradycji i magii twierdził że Baphomet pochodzi z arabskich słów Abu fihama(t), oznaczających “Ojciec Zrozumienia”.
Dr. Hugh Schonfield znany z badań nad zwojami Biblii znad Morza Martwego stworzył jeszcze inną teorię. Schonfield zajmujący się również Kabałą i studiujący żydowskie pismo szyfrowe (Atbash), które wg. niego użyte było w niektórych zwojach znad Morza Martwego, twierdził że słowo Baphomet można rozszyfrować dzięki Atbash. Miało ono ukrywać greckie “Sophia (Sofia)” oznaczające “wiedza” a także “boginii”.

Obrazek Baphomet z książki Leviego Dogmes et Rituels de la Haute Magie (Dogmaty i Rytuały Wysokiej Magii) czyli ten którego znamy dzisiaj.

W opisie Leviego Baphomet zawiera w sobie kuluminację procesu alchemicznego – unię przeciwnych sobie sił tworzących Astralne Światło – podstawę magii i, ostatecznie, oświecenia (illuminacji).

“Kozioł na pierwszym planie ma znak pentagramu na czole (…), jego ręce układają się w znak Hermetyzmu, jedną wskazuje na biały księżyc Chesed, drugą na czarny księżyc Geburah (Chesed i Geburah, sefiroty z Kabały). Znak ten oznacza perfekcyjną harmonię miłosierdzia i sprawiedliwości. Jedno z jego ramion należy do kobiety, drugie do mężczyzny tak jak ramiona obojnaka Khunratha, atrybuty które musimy połączyć z naszym kozłem ponieważ są jednym i tym samym symbolem. Płomień inteligencji dający blask pomiędzy jego rogami jest magicznym światłem uniwersalnej równowagi, obrazem duszy wzniesionej ponad materią, jako płomień, jednocześnie będącej związaną z materią, świeci ponad nim. Obrzydliwa głowa bestii wyraża ohydę grzesznika, jego w pełni odpowiedzialną część która musi ponieść karę; ponieważ dusza jest niewrażliwa zgodnie ze swoją naturą i może cierpieć tylko wtedy gdy się zmaterializuje. (Różdzka?) stojąca zamiast penisa symbolizuje życie wieczne, ciało pokryte łuskami wodę, półkole nad nią atmosferę (…) Ludzkość reprezentowana jest przez dwie piersi i obojnacze ramiona tego sfinksa nauk okultystycznych.”


Uważne spojrzenie na detale uświadamia nam że każdy symbol posiada swoją przeciwwagę. Baphomet sam w sobie jest obojnakiem zawierającym cechy obu płci: kobiece piersi i różdzkę reprezentującą fallusa. Koncept obojnactwa jest bardzo ważny w filozofii okultyzmu, reprezentuje on bowiem najwyższy stopień wtajemniczenia na drodze do “stania się Bogiem”.

Fallus Baphometa jest tak naprawdę Kaduceuszem Hermesa, różdzką oplecioną przez dwa węże. Ten starożytny symbol reprezentuje magię hermetyczną od wieków. W ezoteryce reprezentuje on aktywację czakr, od czakry najniższej wzdłuż rdzenia kręgowego aż do szyszynki, przy użyciu energii węża (Wąż Kundalini) lub Światła Astralnego.

Kaduceusz jako symbol aktywacji czakr.
Nauka jest prawdziwa tylko dla tych którzy uznają i zrozumieją [naszą]filozofię i religię; proces ten zakończy się powodzeniem tylko dla Adepta który osiągnie suwerenność woli i zostanie Królem elementarnego świata: dla wielkiego agenta (operacji) Słońca, jest to siła opisana w Symbolu Hermesa, szmaragdowej tablicy; jest to uniwersalna moc magiczna, duchowa, wybuchowa, motywująca siła; jest to (Od?) dla Hebrajczyków a światło astralne dla innych.

W nim to jest tajemny ogień, żyjący i filozoficzny, o którym wszyscy hermetyczni filozofowie mówią z tajemniczą powściągliwością: Uniwersalne Nasienie, sekret który trzymają dla siebie i który prezentują tylko pod postacią Kaduceusza Hermesa.
Albert Pike, Morals and Dogmas


Obrazek

Baphomet jest zatem symbolicznym odwzorowaniem alchemicznej Wielkiej Pracy, gdzie odmienne i przeciwległe sobie siły łączą się perfekcyjnie tworząc Światło Astralne. Ten alchemiczny proces Levi prezentuje w swoim obrazku poprzez wyrazy Solve i Coagula (rozpuszczanie i koagulacja). Będące swoim przeciwieństwem, rozpuszczanie (zamiana ciała stałego w płynne) i koagulacja (zamiana płynnego w stałe) są dwoma podstawowymi procesami w alchemii – która dąży do zamiany kamienia w złoto, co w ezoteryce jest synonimem zamiany profana (nieświadomego) w oświeconego (illuminowanego). Te dwa procesy znajdują się na ramionach wskazujących dwa różne kierunki, co tylko uwydatnia ich przeciwległą naturę.

Ramiona te formują również “znak Hermetyzmu” – wizualną reprezentację hermetycznego aksjomatu “Jak Wyżej Tak i Na Dole”. Powiedzenie te zawiera w sobie wszystkie nauki i cele Hermetyzmu, gdzie mikrokosmos (człowiek) jest jak makrokosmos (wszechświat). Co za tym idzie, zrozumienie jednego oznacza zrozumienie drugiego. Te Prawo Zgodności wywodzić się ma ze Szmaragdowych Tablic Hermesa Trismegistosa:
“Dlatego to co jest poniżej koresponduje z tym co jest powyżej, i to co jest powyżej koresponduje z tym co jest poniżej, po to by dokonały się cudy (Jedynej Rzeczy)”.


Mistrzostwo w tej życiowej sile, Świetle Astralnym, jest tym co współczesni okultyści nazywają magią.

Obrazek Karta Maga w Tarocie przedstawiająca hermetyczne prawo “Jak Powyżej Tak i Na Dole”

“Praktykowanie magii – nieważne białej czy czarnej – zależne jest od umiejętności adepta w kontroli uniwersalnej siły życiowej – którą Eliphas Levi nazwał wielkim magicznym agentem lub astralnym światłem. Poprzez manipulacje tych fluidów tworzony jest fenomen transcendencji. Słynny hermafrodytyczny Kozioł z Mendes był stworzeniem skomponowanym tak by symbolizować te astralne światło. Jest identyczny z Baphometem, bóstwem ludzi wtajemniczonych w ceremonialną magię, Templariuszy którzy przejęli go prawdopodobnie od Arabów.”


Każde z ramion Baphometa wskazuje na odmienne przedstawienia księżyca, które Levi nazywa Chesed i Geburah (Gewura) – dwa przeciwstawne sobie koncepty wzięte z żydowskiej Kabały. W kabalistycznym Drzewie sefirot Chesed jest twórczą i męską siłą, zaś Gewura niszczy formy jakie może przyjmować energia. Te dwie sefiroty są sobie przeciwstawne i tak jak w życiu trzeba znalezc pomiędzy nimi kompromis.

Najbardziej rozpoznawalną cechą Baphometa jest oczywiście jego koźla głowa. Ta szkaradna głowa reprezentuje zwierzęcą i grzeszną duszę człowieka, jego egoistyczne cechy i podstawowe instynkty. Przeciwstawna duchowej naturze człowieka (symbolizowanej przez “światło oświecenia” na jego głowie) jest ukazywana jako niezbędna część ludzkiej dualistycznej natury, gdzie zwierzę i duch muszą połączyć się w harmonijną jedność. Można też się spierać czy groteskowy wygląd Baphometa nie ma za zadania odtraszania i trzymania niewtajemniczonych profanów z dala od ezoterycznej symboliki.

Baphomet pokazuje wypełnienie kosmicznego zadania - osiągnięcie perfekcyjnej harmonii wewnątrz siebie, którego hermetycznym kredo, jest znane powiedzenie: “Jak Powyżej Tak i Na Dole”.

Obrazek
Na obrazie Bafomet jako Duch Ziemi, tożsamy z Chrystusem. Poziom sefiry Tiferet widziany ze ścieżki Diabła XV.

Zeznający podczas procesu Templariusze często przedstawiali Baphometa jako głowę, rzekomo chodzi tu o głowę Jana Chrzciciela lub o twarz Jezusa Chrystusa odciśniętą na całunie Turyńskim, który rzekomo był w posiadaniu Templariuszy. Jednak inni zeznający Templariusze opisywali głowę zupełnie inaczej, np. jeden z nich mówił że jest ona pokryta mięsem i ma lekko niebieskie włosy, drugi natomiast, że była to głowa wykonana z drewna, posrebrzana i pozłacana, inny z kolei twierdził, że głowa była tylko namalowana na desce. Głowa jest także symbolem mądrości - sekretnej wiedzy (czakra świadomości), a słowo Bafomet oznacza ''chrzest mądrości'' lub ''pochłonięcie do mądrości''. Bafomet podobnie jak Graal, sprawia, że ''drzewa kwitną, a ziemia daje obfite plony''.

Obrazek Sabat czarownic, obraz Francisco Goya, 1797/1798

Sabaty, czyli np.''świętojańskie spotkania wtajemniczonych'' w dawne ''pogańskie'' wierzenia'', również miały swego patrona z rogami (mistrza). Jak już wiemy templariuszowskie baphomeria - sabaty, to po prostu źle zrozumiana przez inkwizycję wiedza, dotycząca człowieka i jego roli w kosmosie. Natomiast sam ''uskrzydlony'' Bahomet, którego też ukazał nasz Jan Matejko (poniżej), może być również symbolem heruba, poćwiartowanego ''sfinksa'' - otaczającego tron Boga czyli znakiem Paruzji, czasu wielkich przemian.

Obrazek


''Sfinks'' to tajemnica dotycząca cykliczności kosmicznej, której znaczenie zostało celowo zagmatwane.

Czy współcześni Masoni rozumieją pozostawioną im Wiedzę Tajemną?
Oczywiście, że wiedzą o co w tym wszystkim chodzi, ale jak to robią zawsze ''grzeszni'' ludzie wykorzystują ją dla swoich, nie zawsze ''dobrych'' celów. ;)

Templariusze nadali swemu ''idolowi'' imię Baphomet, bo było ono kamieniem węgielnym ich Świątyni, ''Słowem Kluczem'' (chrztem - oświeceniem), do osiągnięcia mądrości i równowagi. W egipskiej mitologii, Thot Hermes i jego żona Maat reprezentowali parę mediacyjną pomiędzy dobrem a złem, dbającą o to by żadna z tych sił nie zdobyła przewagi. Naruszenie tych zasad prowadzi zawsze do destrukcji i zniszczenia. O tym powinni pamiętać ''władcy'' tego świata i wrócić pokornie na drogę prawidłowych reguł i praw rządzących wszechświatem. :D
Avatar użytkownika
janusz
 
Posty: 959
Dołączył(a): 18 sty 2011, o 01:38

Re: Baphomet

Postprzez janusz » 27 mar 2012, o 23:17

Oto przykłady używania Tetragramu imienia Bożego w żydowskiej kabale, gematrii… a także, w — dalekiej od judaizmu, a potępianych przez Biblię — magii, spirytyzmie oraz wróżbiarstwie (np. przy pomocy kart tarota). Pewne przykłady mogą również przynależeć do masonerii - wolnomularstwa.

ObrazekHebrajski tetragram imienia Bożego na karcie tarota, zwanej „Kołem fortuny”

Templariusze ponoć znawcy kabały i gematrii, jak już wyżej wspomniano ukryli w symbolice Bafometa - Sfinksa wiele treści. Każdej z czterech istot umieszczonych na poniższej karcie tarota odpowiadała jedna litera świętego imienia Boga JHWH: J-orzeł, H-lew, W-wół, H-człowiek.

KABAŁA [hebr. qabala — ‘tradycja’] — mistyczno-apologetyczna nauka w judaizmie; w żydowskiej filozofii średniowiecznej (XIIw.) kabała rozwineła się w system teologiczno-filozoficzny, oparty na neoplatońskiej teorii emanacji, jako reakcja przeciwko racjonalistycznej filozofii Majmonidesa. Podstawowe dzieło kabalistów to Zohar (XIIIw), napisane po aramejsku. Kabała zajmuje się metafizycznymi rozważaniami na temat istoty Boga i jego działania oraz kwestię powstania świata i stworzeń. Kabaliści uważają, że prawdziwy i istotny sens Biblii znajduje się w jej podtekście; wierzyli w magiczną siłę świętych liter tekstu biblijnego, a szczególnie w możliwość oddziaływania na zjawiska zachodzące w przyrodzie i społeczeństwie za pomocą kombinacji liter imienia Bożego. Wychodząć z założeń tej teorii, rozwinęła się kabała praktyczna, obejmująca system magii i egzorcyzmów. Zawarte w kabale elementy magii i symbolizmu przyczyniły się z czasem do zwulgaryzowania tego pojęcia. Mianem „kabalistyka” zaczęto oznaczać pewne rodzaje spirytyzmu i okultyzmu. Potocznie kabała kojarzy się dzisiaj z wróżeniem z kart.

Obrazek

GEMATRIA — „zabawa” literkami Pisma Świętego. W j.hebrajskim każdą liczbę zapisać można przy pomocy liter, stąd każde słowo, każde zdanie (po podsumowaniu wartości, przyporządkowanym poszczególnym literom) posiada pewną liczbową wartość. Poprzez wybiórczość zwrotów (przy czym mozliwe jet przestawianie liter, np. czytanie od tyłu, lub czytanie wartości samych pierwych, bądź ostatnich liter wyrazów w zdaniu.) porównuje się różne fragmenty Biblii. Dla przykładu: Pierwsze zdanie w Księdze Rodzaju brzmi: בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. (Bereszit bara Elohim et haszamajim we'et ha'arec). Biorąc ostatnie litery — drugiego (א), trzeciego (ם), i pierwszego (ת) z wyrazów — otrzymujemy hebrajskie słowo אמת (emet), co znaczy PRAWDA. Czyli zwrot NA POCZĄTKU STWORZYŁ BÓG = PRAWDA. Może to i ładnie i logicznie brzmi, jednak kombinując w taki sposób, łatwo można wydobyć z treści Słowa Bożego cokolwiek. Równie dobrze możemy, zamiast końcowych czy poczatkowych, wziąc do analizy każdą inną literę wyrazu. Istnieje, jednak, cały szereg ludzi (nie tylko wśród Żydów), którzy przypisują magiczną moc takim dociekaniom, doszukując się różnych podtekstów, ukrytych kodów i myśli, które rzekomo Stwórca w Biblii przed człowiekiem ukrył.
[W podanym przykładzie drobnym (również mało istotnym) niuansem może być fakt, iż literka MEM (ם) w wyrazie ELOHIM różni się od litery MEM (מ) w wyrazie EMET. Ta rozbiezność wynika z tego, iż inaczej wygląda litera MEM-końcowa, a inaczej MEM-w środku wyrazu. Jednak ich wartośc liczbowa pozostaje taka sama.]


Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Obrazek Na tym obrazku można odnaleźć również ukrytą symbolikę Bafometa.

Wygląda na to, że zło to nie całkiem tak naprawdę zło, a czarne bez białego nie zaistnieje. Czyli jak widać, symbolika Yin i Yangu opisująca dwie pierwotne i przeciwne, lecz uzupełniające się siły, które odnaleźć można w całym wszechświecie była znana również zakonowi Świątyni Salomona.

ObrazekSztandar i pieczęć zakonu templariuszy.
Avatar użytkownika
janusz
 
Posty: 959
Dołączył(a): 18 sty 2011, o 01:38

Re: Baphomet

Postprzez janusz » 18 mar 2014, o 21:37

Istnieje kilka wersji wyglądu Bafometa. Ma to być głowa kobieca lub męska, z brodą lub bez brody. Ma ona być zrobiona ze szkła, z kryształu, posiadać też może dwie twarze. Według popularnej legendy miała to być odcięta głowa pierwszego Wielkiego Mistrza Zakonu Templariuszy, Hugona de Payens. Inna plotka podaje, że była to głowa ze złota, na której widniał napis "CAPUT LVIII", czyli "Głowa 58".

Według jeszcze innej historii, templariusz nazywany Lordem Sidon zakochał się w kobiecie o imieniu Yse (najprawdopodobniej od imienia "Isis"). Yse nagle zmarła, a zrozpaczony mężczyzna jeszcze tego samego dnia, w którym odbył się pogrzeb, odkopał jej zwłoki i odbył z nią stosunek seksualny. Dziewięć miesięcy później "Głos z Otchłani" nakazał mu udanie się na miejsce pochówku, gdzie znaleźć miał swego syna. Tam odkrył głowę spoczywającą na dwóch kościach piszczelowych (być może jest to źródło słynnego symbolu templariuszy, którego obecnie używa np. tajne stowarzyszenie nazywane "Skull & Bones"). Głos oznajmił mu, że jeśli będzie strzegł tej głowy, ta "obdarzy go wszystkim, czego zapragnie". Sidon zabrał więc głowę i pilnował jej do końca swych dni. Ostatecznie artefakt wszedł w posiadanie Zakonu, który wprowadził go do swoich rytuałów.

Kilku badaczy wysunęło hipotezę, jakoby głowa Bafometa była posążkiem, w którym zakodowana była tajemna wiedza alchemiczna. Templariusze mieli jakoś wejść w jej posiadanie i przy pomocy jej sekretów mogli urosnąć w siłę. Według lansujących tę tezę naukowców, słowo "Baphomet" pochodzi od francuskich (czy też starofrancuskich) słów "bapheus mete", które oznaczają "farbiarz księżyca". "Farbiarzami Księżyca" nazywa się alchemików.

Znajomość alchemii tłumaczyłaby niektóre z zeznań templariuszy. Adept alchemii musi być obeznany z chemią i biologią, a rezultatami eksperymentów są nierzadko substancje, które przydatne być mogły np. w rolnictwie (nawozy, etc.). Stąd też Bafomet sprawiał, że "drzewa kwitną, a ziemia daje obfite plony". Nie jest też tajemnicą, że efektem ubocznym praktyk alchemicznych jest zdolność do wytwarzania złota. Przy pomocy alchemii templariusze mieli dorobić się olbrzymiej fortuny, na którą taką ochotę miał król Filip.

Najczęściej jednak Bafometa wyobrażano sobie jako odciętą głowę. :D

Według zarzutów, każda z komandorii posiadała takową głowę (lub posążek głowy), którym oddawano cześć. Głowa ta miała posiadać cudowne właściwości. Zgodnie ze słowami templariuszy mogła ona ich ocalić, a także potrafiła sprowadzać skarby. Sprawiała, że drzewa kwitną, a ziemia przynosi obfite plony. Bracia zakonni mieli też zbierać się wokół takiej głowy i dotykać jej powrozami, którymi każdy z nich był przepasany pod koszulą, na gołe ciało.
Avatar użytkownika
janusz
 
Posty: 959
Dołączył(a): 18 sty 2011, o 01:38


Powrót do Znaki i Symbole

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron